Usein kysytyt kysymykset
Olemme keränneet tähän listan useimmiten esille tulevista kysymyksistä. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, niin ole yhteydessä toimistoomme ja selvitetään asia.
Huom! Mikäli yhtiöllänne on käytössä taloyhtiösivut, niin tarjoamme käyttöösi sitä kautta isännöintiliiton ylläpitämän Asumisen tietopankki-palvelun, joka antaa vastaukset yleisimpiin asumiseen liittyviin kysymyksiin
Mikäli olet muuttanut asumaan ostamaasi tai vuokraamaasi huoneistoon, niin tee aina muuttoilmoitus maistraattiin sekä huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiö vaihtaa ilmoituksen perusteella nimet postiluukkuihin sekä porrashuonetauluihin ja toimittaa tiedon uusista asukkaista myös isännöintitoimistolle.
Ilmoituksen tekeminen on tärkeää. Mikäli unohdatte esimerkisi avaimet kotiin, niin huoltoyhtiö avaa oven ainoastaan talonkirjoilla oleville asukkaille.
Muistathan huomioida myös kotivakuutuksen muuton yhteydessä.
Mikäli yhtiöllänne on käytössä taloyhtiösivut, niin onnistuu tilaaminen kätevästi sitä kautta.
Osakeluettelomerkintää varten tarvitaan aina:
– Kauppakirja (tai muu saanto)
– Osakekirja (siirtomerkintä tehtynä!)
– Varainsiirtoveroilmoitus (verottajan leimalla tai sähköisellä vastaanottotunnuksella varustettuna)
– Kuitti maksetusta varainsiirtoverosta
Mikäli kyseessä on asuntokauppa, jossa on ollut välittäjä mukana, huolehtii hän suurella todennäköisyydellä tarvittavien papereiden toimittamisesta meille. Jos kyseessä on testamentti, perinnönjako, lahja tai muu erikoisempi luovutus, olethan yhteydessä meihin, niin keskustellaan tarvittavista papereista.
Voit tehdä tilauksen sähköpostilla osoitteeseen toimisto@awisto.fi. Mainitse tilauksessasi, tuleeko todistus esim. pankkilainaa tai huoneiston myyntiä tms. varten (tästä riippuu, että mitä liitteitä todistuksen mukana toimitetaan).
Mikäli yhtiöllänne on käytössä taloyhtiösivut, niin onnistuu tilaaminen kätevästi sitä kautta.
Laaja kotivakuutus on äärimmäisen tärkeä vakuutus, jota suosittelemme poikeuksetta kaikille. Myös sijoittajaosakkaiden on syytä huolehtia, että heidän vuokralaisillaan on tarpeeksi kattava vakuutusturva ajantasalla. Esimerkiksi vesivahinkotapauksissa kiinteistövakuutus ei korvaa mm. irtainta omaisuutta, mahdollisen sijaisasumisen kuluja ym.
Asunnon jokaisen kerroksen alkavaa 60 m2 kohden on oltava vähintään yksi palovaroitin. Esimerkiksi 65 neliön kerrostaloasunnossa on oltava kaksi palovaroitinta. Muistathan tarkistaa myös paristojen kunnon säännöllisin väliajoin.
Vastikeasioissa voit olla aina yhteydessä isännöitsijään. Mikäli taloyhtiöllänne on käytössä e-laskupalvelu, tulee teidän tilata e-lasku omasta verkkopankistanne vastikelapun viitenumerolla.
Saunavuorojen hallinnointi tapahtuu huoltoyhtiön toimesta. Mikäli kaipaat saunavuoroa, ole yhteydessä taloyhtiönne huoltoyhtiöön.
Autopaikkojen vuokraus tapahtuu isännöintitoimiston kautta. Kysele vapaita autopaikkoja meiltä.
Mikäli yhtiöllänne on käytössä taloyhtiösivut, niin onnistuu näiden molempien asioiden hoitaminen kätevästi sitä kautta.
Ota meihin yhteyttä, hyvät ideat ovat aina tervetulleita ja meidän kautta ne saadaan kätevästi vietyä kaikille tahoille (hallitus, isännöinti ja huolto).
Mikäli kyse on jostain vähääkään suuremmasta kuin pelkästä seinien maalauksesta, ole yhteydessä isännöitsijään, niin keskustellaan tarkemmin remontin sisällöstä ja sen mahdollisesti vaatimista ilmotuksista, tutkimuksista (huom. nykyinen asbestilaki) ja selvityksistä.
Kaikki rakenteelliset muutokset, lattianvaihdot, LVIS työt, märkätilamuutokset ym. tulee aina ilmoittaa isännöitsijälle. Muutostyöilmoitus tulee tehdä aina kirjallisena hyvissä ajoin ennen remontin aloitusta, jotta asia ehditään käsitellä asianmukaisesti.
Isännöintitoimisto ilmoittaa aina erikseen, kun ilmoitus on käsitelty ja työ voidaan aloittaa.
Mikäli yhtiöllänne on käytössä taloyhtiösivut, niin onnistuu muutostyöilmoituksen lähettäminen kätevästi sitä kautta.
Pienten huoltotoimenpiteiden osalta voit olla yhteydessä suoraan huoltoyhtiöön, mutta jos kyse on suuremmasta ongelmasta tai huoltotoimenpiteestä, niin ole yhteydessä meihin. HUOM! Akuuteissa esim. vesivahinko/putkivuodoissa tms. ole aina yhteydessä huoltoon tai huollon päivystykseen ja sen jälkeen vielä erikseen meihin.
Mikäli yhtiöllänne on käytössä taloyhtiösivut, niin huoltopyynnöt ja vikailmoitukset onnistuvat kätevästi sitä kautta.
Ota meihin yhteyttä. Eri taloyhtiöillä on hieman erilaisia lainasopimuksia pankkien kanssa ja lyhennykset vaihtelevat niistä riippuen. Pääsääntöisesti huoneistoon kohdistuvan lainaosuuden lyhentäminen onnistuu kaksi kertaa vuodessa.